Schade – wat nu?

INLEIDING
Het is natuurlijk erg vervelend als u schade heeft. Met een schadeverzekering bij BSB weet u zeker dat uw schade snel en deskundig wordt geregeld. Hier vindt u informatie over de schaderegeling van BSB. Heeft u na het lezen nog vragen? Stel ze aan ons of aan uw verzekeringsadviseur.

Hieronder vindt u ook informatie over het inschakelen van een expert bij een schade.

SCHADEMELDING

U meldt uw schade bij uw verzekeringsadviseur. Deze kan u helpen een schadeformulier te krijgen en in te vullen. Het is aan u, als verzekerde, om uw schade aan te tonen. Uw verzekeringsadviseur helpt u hierbij. Dit kan bijvoorbeeld met foto’s, een aankoopnota en/of een herstelofferte/-factuur. Nadat u deze documenten hebt verzameld, zal uw verzekeringsadviseur deze aan ons versturen. 

SCHADE-EXPERT?

In sommige gevallen kunnen wij een schade-expert inschakelen. De schade-expert is afkomstig van een extern onafhankelijk expertisebureau. Een expert controleert de opgegeven oorzaak en claim en maakt hiervan een verslag. Op grond van dit verslag beoordelen wij de dekking op de polis.

WAT DOET DE SCHADE-EXPERT?

De schade-expert bepaalt de hoogte van de schade. Ook controleert hij of het verzekerde bedrag klopt. Hij schakelt herstelbedrijven of schoonmaakbedrijven voor u in, hij kan u informeren over mogelijkheden voor tijdelijke huisvesting en hij kan preventieve maatregelen met u bespreken.

De schade-experts zijn ingeschreven bij de Stichting Nederlands Instituut Van Register Experts (NIVRE). Het NIVRE bevordert de deskundigheid van schade-experts. Meer informatie vindt u op www.nivre.nl. De experts die wij inschakelen houden zich aan de Gedragscode schade-expertise-organisaties. Deze kunt u nalezen op www.verzekeraars.nl.

ZELF OOK EEN SCHADE-EXPERT KIEZEN?

Heeft u schade en wilt u naast onze schade-expert ook gebruikmaken van een eigen schade-expert? Dan kunt u zelf ook een schade-expert inschakelen. Zo iemand heet een ‘contra-expert’. Uw eigen expert benoemt met onze schade-expert vooraf een derde schade-expert. Deze derde schade-expert bepaalt de hoogte van de schade als onze schade-expert en uw contra-expert het niet eens kunnen worden.

De redelijke kosten van alle experts betalen wij, behalve kosten die niet met de schaderegeling te maken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de contra-expert kosten maakt voor belangenbehartiging. Die kosten betalen wij niet, behalve als wij dat wettelijk verplicht zijn. Om onverwachte kosten achteraf te voorkomen, is het raadzaam om van tevoren te bepalen wat de contra-expert precies voor u gaat doen. Hebt u vragen over het inschakelen van een contra-expert? Wij kunnen u hierbij helpen.

DE ROL VAN DE ONDERZOEKERS 

Om de oorzaak van de schade duidelijk te krijgen, schakelen wij soms een onderzoeksbureau in. De onderzoeker kan u vragen stellen over feiten en omstandigheden bij de schade. Wij betalen de kosten voor dit onderzoek. De onderzoekers moeten zich houden aan de geldende gedragscodes en protocollen. U kunt de gedragsregels en protocollen nalezen op www.verzekeraars.nl.

Wilt u zelf ook een onderzoek instellen naar de oorzaak van de schade? Dan kunt u daarvoor een gekwalificeerd onderzoeksbureau inschakelen. Wij kunnen u hierover informeren. Deze kosten zijn in dat geval wel voor uw eigen rekening.

U BLIJFT DE OPDRACHTGEVER

De schade-expert regelt het herstelbedrijf voor u, maar u blijft formeel de opdrachtgever. Dat betekent dat u het opdrachtformulier moet ondertekenen. Als er een eigen risico of BTW verrekening geldt, dan krijgt u daarvan de nota.

WAT MAG U VAN ONS VERWACHTEN?

Als u schade heeft, mag u van ons het volgende verwachten:

  • we regelen de schade snel en deskundig voor u; 

  • als de schade hersteld kan worden, kunnen we voor u een herstelbedrijf inschakelen;

  • we houden ons aan de afspraken die we met u hebben gemaakt in de polisvoorwaarden;

  • we houden ons aan de gedragscode verzekeraars. Het Verbond van Verzekeraars heeft de kernwaarden en gedragsregels van financiële instellingen in deze gedragscode beschreven. U kunt de gedragscode nalezen op www.verzekeraars.nl.

HEEFT U EEN KLACHT?

Heeft u een klacht over onze dienstverlening? Of bent u het niet eens met onze beslissing over uw verzoek om schadevergoeding? Bespreek uw klacht dan met ons. Wij overleggen met u over een passende oplossing. U kunt ook het klachtenformulier op www.bsbvolmachten.nl gebruiken. Bent u vervolgens niet tevreden met de behandeling van uw klacht door BSB? Dan kunt u  naar het Klachteninstituut voor de financiële dienstverlening (Kifid), zie www.kifid.nl. Het Kifid behandelt alleen klachten van consumenten die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

LEES OOK DE POLISVOORWAARDEN 

Dit is een beschrijving van de schaderegeling. Wilt u precies weten waarvoor u bent verzekerd? Lees dan de polisvoorwaarden en de clausules op uw polisblad. Wij of de schade-expert kunnen u hierop toelichting geven. U vindt de polisvoorwaarden op www.polisvoorwaardenonline.nl.

PERSOONSGEGEVENS 

Als wij een schademelding krijgen, registreren wij die. Wij registreren en verwerken ook de persoonsgegevens van partijen die betrokken zijn bij de schade. Wij zijn er verantwoordelijk voor dat dat zorgvuldig gebeurt. De persoonsgegevens leggen we ook vast bij de Stichting CIS (Ventraal Informatie Systeem). Hoe wij omgaan met persoonsgegevens kunt u lezen op onze website www.bsbvolmachten.nl.