Cybercriminaliteit: hoe voorkom en verzeker je het?

Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven wordt tegenwoordig al geconfronteerd met een hack of een aanval van cybercriminelen. Deze bedreigingen zullen alleen maar toenemen. Wat kan jouw relatie doen om cybercriminaliteit te voorkomen? En wat zijn de verzekeringsmogelijkheden? In dit Artikel lees je er meer over.

Cyber kan een complex onderwerp zijn om mee te nemen in je advies. Daarom volgt binnenkort een tweede artikel met handvatten en tips die je helpen cyberverzekeringen goed te adviseren.

Voorbeelden van cybercriminaliteit bij het mkb

Helaas zijn ook mkb’ers slachtoffer van cybercriminaliteit. Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Door DDoS-aanvallen heeft een tandarts enkele dagen geen patiënten kunnen behandelen, omdat het systeem niet meer bereikbaar was.
  • Het systeem bij een keukenspecialist is gehackt en alle data is versleuteld. Er wordt losgeld gevraagd door criminelen.
  • Bij een transportbedrijf is de planning volledig afhankelijk van de ICT. Als het systeem niet bereikbaar is door een cyberaanval, weet niemand waar de vrachtauto’s heen moeten. Ook nieuwe opdrachten kunnen niet aangenomen worden.
  • Daarnaast bestaan er phishing e-mails. Uit naam van bijvoorbeeld een directeur wordt een e-mail gestuurd met een iDEAL-betaallink. De medewerker volgt het betaalverzoek op, waardoor een enorme hoeveelheid geld wordt weggesluisd.

Cybercriminaliteit voorkomen 

Wat kan jouw relatie doen om cybercriminaliteit te voorkomen? Cyberrisico’s beginnen bij het hebben van inzicht in het risico. Zodra jouw relatie dit heeft, kunnen er stappen worden genomen om de beveiliging te optimaliseren. Je relatie kan veel aan preventie doen, zoals:

  • Het trainen en informeren van medewerkers; 95% van alle hacks en datalekken zijn aan menselijke fouten toe te wijzen. Spookfacturen en phishing e-mails zijn steeds moeilijker te herkennen, omdat er veel aandacht aan de opmaak en de inhoud wordt besteed. Vaak zijn ze persoonlijk gericht en vanuit een bekend adres gestuurd en daardoor moeilijk van echt te onderscheiden. Door medewerkers te trainen op het herkennen van een verdachte e-mail, link of bestand is de kans kleiner dat het bedrijf slachtoffer wordt van cybercriminelen.
  • Altijd alle software up-to-date houden en een antiviruspakket installeren. Iedere dag back ups maken en deze regelmatig testen.
  • Voor een goed inlogbeleid zorgen. Gebruik een inlog met een tweestapsverificatie. Je gebruikt dan 2 verschillende middelen om in te loggen. Inloggen met tweestapsverificatie is een stuk veiliger en verkleint de kans dat hackers toegang krijgen tot bedrijfsaccounts of -gegevens. Zorg daarnaast ook voor een goed wachtwoordbeleid.
  • Aan de privacyregelgeving voldoen.
  • Autorisaties van medewerkers tot systemen beperken. Geef medewerkers niet onnodig toegang tot alle systemen.
  • Het wifinetwerk voor klanten gescheiden houden van het eigen netwerk.

Heb je vragen over de mogelijkheden van cybercrimeverzekeringen, neem dan contact op met ons Serviceteam Zakelijk via 046 7630 693 of via mail.