Functionaliteiten van je auto verzekeren?

Er komen steeds meer functionaliteiten in een auto die je pas kunt gebruiken als je daar een abonnement voor hebt afgesloten. Misschien heb je onlangs ook de uitzending van Radar gezien met als onderwerp dat steeds vaker opties in auto’s via een abonnement moeten worden gekocht. Maar hoe zit het dan met je autoverzekering? Moet je aan de verzekeraar doorgeven welke functies je gebruikt?

Feit of Fabel: Functies in de auto die je met een abonnement koopt, hoef je niet apart te verzekeren.
Zo vraagt BMW € 19,-  per maand voor stoelverwarming. En sommige Toyota’s kunt je in de toekomst alleen voor € 8,- per maand op afstand ontgrendelen met de sleutel.

Het lijkt erop dat dit een voorbode is hoe autofabrikanten hun toekomstige verdienmodel inrichten. Je koopt een basisauto die je van A naar B brengt. Extra’s kun je ontgrendelen door een abonnement te sluiten.

Auto’s op maat of nieuw verdienmodel?
Wat vreemd voelt: deze functies zijn al ingebouwd in de auto. Pas als je een abonnement sluit, kun je deze gebruiken. Ditzelfde is het geval voor software-opties zoals navigatiediensten en parkeerassistentie.  Fabrikanten geven aan dat het lastiger is om auto’s op maat te maken naar behoeften van de klant. Iedereen heeft immers een ander budget en andere wensen. Eenvoudiger is het om steeds dezelfde auto te maken waarbij alle opties er al in zitten. Auto-eigenaren kunnen dan zelf kiezen welke functies ze willen gebruiken door hier een abonnement voor af te sluiten. Wat de autofabrikanten niet expliciet zeggen, maar wat zeker een argument voor hen is:  het is een middel om toekomstige dalende verkoopinkomsten op te vangen. Het is namelijk de verwachting dat men in de toekomst minder vaak een nieuwe auto zal kopen. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe benzineauto’s meer worden verkocht, en een elektrische auto gaat veel langer mee.

Gevolgen voor verzekering?
Dit roept de vraag op hoe het zit met de autoverzekering, als je een beperkt casco of volledig casco/allrisk verzekering wilt sluiten. Wil de verzekeraar weten welke functies je via een abonnement heeft ontgrendeld?

Bij een casco autoverzekering kijkt de verzekeraar naar de waarde van de auto. Dit is afhankelijk van de dekking de cataloguswaarde of dagwaarde. Deze waarde is gebaseerd op de auto en alles wat aan en op de auto vastzit. Het maakt dan niet uit of u een functie wel of niet gebruikt. Het feit dat het aanwezig is, is voldoende. Of je een functie al dan niet ontgrendelt, is iets tussen de eigenaar en de autofabrikant. De verzekeraar zal niets doen met deze informatie.

Dit maakt de stelling ‘Functies in de auto die u met een abonnement koopt, hoeft u niet apart te verzekeren’ tot een feit.

Extraatjes
Extraatjes die niet standaard bij de auto horen en die je zelf voor de auto aanschaft, moet je meestal wel aan de verzekeraar doorgeven. Denk bijvoorbeeld aan een trekhaak of dure geluidsinstallatie. Want deze verhogen de waarde van jouw auto. Check dit altijd bij jouw verzekeraar. Vaak zijn deze tot een bepaald bedrag standaard meeverzekerd. Is de waarde hoger, dan is vaak de mogelijkheid om dit bij te verzekeren.